top of page

BLOG

Cum crești copii empatici și generoși? Informații și strategii bazate pe studii.

Dragi părinți minunați,

Sunteți curioși de ce unii copii par mai dispuși să ajute și să împartă decât alții? Cercetările recente arată că există metode eficiente pentru a cultiva comportamentul prosocial la copiii noștri, fără a-i forța.

Iată câteva concluzii cheie care reies din studii științifice și care ne pot ajuta să navigăm mai bine în această călătorie:


Alegerea liberă încurajează generozitatea: Într-un studiu cu 72 de copii mici, cu vârste între 3-5 ani, cercetătorii au dat fiecărui copil câte un autocolant și au introdus un personaj trist (o păpușă) care avea nevoie să se înveselească. Unii copii li s-a spus să dea autocolantul personajului, în timp ce alți copii au avut de ales dacă vor să îl doneze. Copiii care au avut libertatea de a alege să doneze au fost mai dispuși să facă acest lucru în comparație cu cei forțați să ofere. Alegerea liberă a stimulat generozitatea și ajutorul necondiționat (Chernyak, Kushnir, 2013).


Cercetătorii care au analizat împărțirea spontană cu împărțirea forțată și au observat ceva. Copiii nu se confruntă cu aceeași stare naturală de bine atunci când sunt forțați să împartă. Iar, o teorie probabilă este că se perturbă procesul de învățare (Wu et al 2017, ).


Copiii mituiți devin mai puțin generoși: Un alt studiu(Ulber et al 2016) a arătat că recompensele materiale, precum jucăriile, pot submina motivația copiilor de a ajuta în mod spontan. Copiii care au fost mituiți cu jucării au fost mai puțin dispuși să ofere ajutor ulterior. Copiii cărora li s-au oferit jucării pentru ajutor au fost de mai puțin de ajutor în timpul oportunităților de a continua munca și petrecut mai puțin timp făcând sarcina și au lucrat mai puțin cantitativ . Astfel, este important să fim atenți la utilizarea recompenselor materiale în încurajarea comportamentului prosocial la copii.


Impactul parenting-ului asupra motivației: Cercetări au arătat că motivația copiilor de a fi generoși poate fi influențată de stilul de parenting. Copiii a căror părinți folosesc în mod obișnuit recompense tangibile (fizice) acasă au avut cea mai scăzută motivație de a ajuta în situații neprovocate de recompense materiale.


Efectul aprecierilor actelor spontane de ajutor și bunătate: În studiile citate, aprecierile nu au avut un impact negativ asupra înclinației naturale și neforțate a copilului de a împărți. Mamele care vizibil apreciază faptele bune ale preșcolarilor lor aveau mai multe șanse să aibă copii generoși și de ajutor (Garner 2006; Hastings et al 2007). Aprecierile verbale pot fi motivante și pentru copiii mai mari. Dar trebuie să fim atenți, deoarece copiii mai mari sunt mai cunoscuți din punct de vedere social și sunt capabili să ne analizeze motivele. Ei pot simți că încercăm să-i manipulăm, iar asta se poate întoarce împotriva noastră.

Atenție la aprecieri, să fie despre proces și nu despre rezultat!


Efectele banilor asupra comportamentului prosocial: Banii reduc dorința de a ajuta și de a fi generos. Copiii care au fost expuși la conceptul de bani (numărând monede) au arătat mai puțin ajutor și generozitate în activitățile următoare imediat după aceasta (Gasiorowska et al 2019).


Creșterea empatiei și a inteligenței emoționale: Dezvoltarea empatiei și a "inteligenței emoționale" în copii este crucială pentru a-i ajuta să devină mai generoși și empatici (Eisenberg și colab. 2006; Brownell și colab. 2013). Prin empatie avem informații despre ceea ce au nevoie alți oameni. Aceste abilități le permit să înțeleagă și să simtă mai bine emoțiile altor persoane, ceea ce îi încurajează să ofere ajutor în mod spontan.


Promovarea unui mediu și atașament sigur: Copiii sunt mai puțin dispuși să ajute când se simt amenințați din punct de vedere emoțional sau fizic.

Un studiu a constatat că copiii cu atașament securizat s-au angajat mai des în a-i ajuta, împărtăși și mângâia pe ceilalți (Beier et al 2019). Cercetătorii care au studiat reacțiile copiilor în urma unui dezastru natural (un cutremur distructiv), au descoperit că cei mai mici copii au tendința de a deveni mai puțin generoși, iar efectele au durat până la un an de la dezastru (Li et al 2013).


Asigurați-vă că copilul dvs. se simte în siguranță din punct de vedere fizic și că au dezvoltat un atașament securizant, ceea ce îi va încuraja să fie mai generoși și mai dispuși să ajute.


Jocuri și activități de cooperare: Activitățile bazate pe cooperare, cum ar fi jocurile de echipă, pot ajuta la dezvoltarea abilităților de comunicare și conduc la dezvoltarea comportamentului prosocial la copii.


În concluzie, învățarea comportamentului prosocial la copii este un proces influențat de mai mulți factori, inclusiv de alegerile oferite, mediul în care cresc, stilul de parenting și motivația lor interioară. Prin înțelegerea acestor aspecte contribui la creșterea unor copii generoși și empatici.

Cu entuziasm pentru transformarea ta ca părinte și transformarea copilului tău în adevărat erou al generozității,

Psih. Simona Bordeanu


Surse:

  • Beier JS, Over H, and Carpenter M. 2013. Young Children Help Others to Achieve Their Social Goals. Dev Psychol. .

  • Brownell CA, Svetlova M, Anderson R, Nichols SR, and Drummond J. 2013. Socialization of Early Prosocial Behavior: Parents’ Talk about Emotions is Associated with Sharing and Helping in Toddlers. Infancy. 18:91-119

  • Chernyak N and Kushnir T. 2013. Giving preschoolers choice increases sharing behavior. Psychol Sci. 24(10):1971-9

  • Eisenberg N, Fabes RA, Spinrad T L. 2006. Prosocial development. In W. Damon (ed): Handbook of child psychology, volume 3: Social, emotional, and personality development. 5th edition. New York: Wiley.

  • Hastings PD, McShane KE, Parker R, and Ladha F. 2007. Ready to make nice: parental socialization of young sons’ and daughters’ prosocial behaviors with peers. J Genet Psychol. 168(2):177-200.

  • Garner PW. 2006. Prediction of prosocial and emotional competence from maternal behavior in African American preschoolers. Cultur Divers Ethnic Minor Psychol. 12(2):179-98.

  • Gasiorowska A, Chaplin LN, Zaleskiewicz T, Wygrab S, Vohs KD. 2016. Money Cues Increase Agency and Decrease Prosociality Among Children: Early Signs of Market-Mode Behaviors. Psychol Sci. 27(3):331-44.

  • Li Y, Li H, Decety J, Lee K. 2013. Experiencing a natural disaster alters children’s altruistic giving. Psychol Sci. 24(9):1686-95.

  • Wu Z, Zhang Z, Guo R, Gros-Louis J. 2017. Motivation Counts: Autonomous But Not Obligated Sharing Promotes Happiness in Preschoolers. Front Psychol. 8:867.


poza: unspash.com

49 views

Primește cele mai noi articole direct pe email!

Bine ai venit în comunitatea celor bine informați!

bottom of page